Videreutdanning i montessoripedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kan erstatte praktisk pedagogisk utdanning (PPU) i montessoriskoler.

I dag kom vedtaket fra Utdanningsdirektoratet: Montessori Norges søknad om alternative kompetansekrav i montessoriskolene er godkjent. I praksis betyr det at ansatte som ellers innfrir kravene til en lærerstilling i en montessoriskole ikke må ta PPU i tillegg til videreutdanning i montessoripedagogikk ved USN.

– Dette er det grunn til å feire, sier daglig leder i Montessori Norge, Nina Johansen.

Søknaden ble sendt i april 2024. Slik praksis er for montessoriskolene i dag, er montessoriutdanningen en tilleggsutdanning, på toppen av allerede omfattende tilsettings- og kompetansekrav som gjelder for offentlige skoler. I montessoriskolene har man dermed i praksis et utvidet kompetansekrav, sammenlignet med alle andre grunnskoler i Norge.

– Det framgår av privatskoleloven § 4-2 at det kan godkjennes alternative kompetansekrav for skoler som er godkjent med alternative læreplaner. Målet med søknaden handlet om at vi i større grad ønsker å benytte montessoriutdanningen inn som en del av grunnkompetansen som våre skoler har behov for, sier Johansen.

– Montessoriskolene har ikke metodefrihet, og det er derfor ikke like relevant at lærere som skal jobbe i våre skoler blir presentert for ulike pedagogiske retninger eller variert didaktikk i sin utdanning. Relevant og ønsket kompetanse i montessoriskolene handler først og fremst om utdanning innen montessoripedagogikkens prinsipper og pedagogiske praksis.

Montessoripedagogikken er en internasjonalt anerkjent og utbredt pedagogikk. I store deler av verden er det vanlig at ansatte ikke tar tradisjonell lærerutdanning før de starter i en montessoriskole. Didaktikken/pedagogikken tas gjennom en montessoriutdanning, mens faglig bakgrunn kan være variert. Eksempler kan være en bachelor innen historie, sosiologi, antropologi, språk, matematikk, kunst, idrett, musikk og så videre.

– Det er av stor betydning at våre skoler og barnehager gis rammer og mulighet til å prioritere utdanning innen den anerkjente pedagogiske retningen.

Gjelder videreutdanningen ved USN
Godkjenningen gjelder den formelle videreutdanningen i montessoripedagogikk ved USN som gir 60 studiepoeng.

Utdanningsdirektoratet har i sin vurderingsprosess spurt Universitet i Sørøst- Norge (USN) om å gi en overordnet sammenligning av videreutdanningen i montessoripedagogikk og den praktisk pedagogiske utdanningen (PPU), som begge tilbys ved USN. De har videre spurt om en vurdering av utdanningen i montessoripedagogikk som et alternativt kompetansekrav til PPU, for undervisning i montessoriskoler.

Basert på søknaden fra Montessori Norge og uttalelsen fra USN mener Utdanningsdirektoratet at videreutdanningen i montessoripedagogikk kan godkjennes som et alternativt kompetansekrav til PPU, for ansettelser i montessoriskoler.

Opptakskravene ved montessoriutdanningen på USN er:

  • godkjent lærerutdanning (minimum 180 studiepoeng) eller
  • godkjent førskole-/barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng)
  • alternativt annen relevant utdanning (minimum 180 studiepoeng), hvorav minimum 60 studiepoeng må være fra ett undervisningsfag i grunnskolen.

I den siste gruppen, annen relevant utdanning, vil det nå kunne tas inn flere søkere enn tidligere – og etter endt videreutdanning ved USN vil alle være fullt og helt godkjent for å jobbe i montessoriskolene.

Utdanningsdirektoratet imøtekommer altså Montessori Norge sin søknad om alternative kompetansekrav etter privatskoleloven § 4-2 andre ledd, jf. 2-3 og § 2-1 andre ledd bokstav b.

Dette innebærer helt konkret:

For ansettelser i lærerstillinger i montessoriskoler, som følger Læreplan for montessoriskolen (2020), gjelder kompetansekravene som framgår av opplæringsloven §§ 17-3 og 17-4 med tilhørende forskrift (opplæringsforskriften kapittel 12), jf. privatskoleloven § 4-2 første ledd.

I tillegg gjelder, etter dette, følgende alternative kompetansekrav for ansettelse i lærerstilling:

For 1.-4. trinn:

  • Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng, inkludert 60 studiepoeng videreutdanning i montessoripedagogikk rettet mot grunnskole, fra Universitetet i Sørøst-Norge.
  • Barnehagelærerutdanning og minst 60 studiepoeng videreutdanning i montessoripedagogikk rettet mot grunnskole, fra Universitetet i Sørøst-Norge.

For 5.-10. trinn:

  • Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng, inkludert 60 studiepoeng videreutdanning i montessoripedagogikk rettet mot grunnskole, fra Universitetet i Sørøst-Norge. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.De som ansettes for å undervise i norsk, matte eller engelsk på 8.-10. trinn må likevel ha 60 studiepoeng relevant utdanning i faget.

Det er viktig å merke seg at kravene over om 60 studiepoeng videreutdanning i montessoripedagogikk, ikke kan oppfylles gjennom annen utdanning i montessoripedagogikk. Det kan heller ikke oppfylles gjennom realkompetanse.

Denne godkjenningen innebærer ingen endringer i kravene til spesialkompetanse etter forskrift til privatskoleloven § 9-1. Kravet til spesialkompetanse kan fortsatt oppfylles av den samme videreutdanningen i montessoripedagogikk med 60 studiepoeng. Utdanningsdirektoratet kan også godkjenne annen utdanning av ett års omfang som spesialkompetanse, men da må de ansatte fortsatt ha «godkjent undervisningskompetanse» i bunnen iht krav som også gjelder offentlig skoler.

Vedtaket kan i sin helhet leses her:
Vedtak om godkjenning av alternative kompetansekrav i montessoriskoler – etter privatskoleloven