– Montessoripedagogen er den beste fotballtreneren, sier Ruben Jongkind fra scenen.
– Det kan vi si. Vi har mye erfaring med ulike trenere, og det står vi for. Montessoripedagoger forstår barnets utvikling og behov, og de skaper tilrettelagte miljø der barn kan utvikle interesser og ferdigheter.
Foran ham sitter rad på rad med montessoripedagoger, trainere, ledere og andre som deltar på den årlige konferansen til Association Montessori Internationale (AMI) i Amsterdam. Her møtes folk fra hele verden for å dele erfaringer og kunnskap, og få ny input de kan ta med seg hjem.
Forsamlingen er ikke til forveksling lik et seminar med fotballtrenere, men skal man tro Jongkind har denne gjengen alt som trengs for å lykkes med barn og ball. Det handler egentlig om det de alltid gjør; å tilrettelegge og skape muligheter for mestring og læring. Og kanskje et lite dult til å tenke enda bredere på hvordan montessoripedagogikken kan brukes til barns beste på alle arenaer. Skulle liksom ikke det vi kaller «aid to life» også gjelde noe som spiller en stor rolle i manges liv – som idrett og fotball?
Fra fotball til Montessorifotball
Jongkind har jobbet som fotballtrener på heltid siden 2006, og var leder for talentutvikling ved det nederlandske fotballaget Ajax sitt ungdomsakademi fra 2011 til 2016. I 2017 kom Ajax til finalen i Europaligaen – med det yngste laget som noensinne har kommet til en europeisk finale. Hva mener han har æren for det? Montessori.
Jongkind startet Montessori Football sammen med Ajax-kollega Patrick Oudejans i 2018, etter å ha sett hvordan fotball og montessoripedagogikk kunne være en perfekt match.
Men hvordan startet det hele? Som så mye annet var det ganske tilfeldig, forteller han. En av fotballspillerne i ungdomsakademiet var James Lawrence, sønn av Lynne Lawrence som er leder av AMI. – Jeg la merke til at det var «noe» annerledes med hvordan han lærte, og ble nysgjerrig, forteller Jongkind. Da han snakket med mamma Lynne og lærte mer om montessoripedagogikken falt brikkene på plass. Det stemte med hans egne erfaringer med læring og utvikling.
– Jeg var allerede veldig opptatt av hvordan barn lærer, og hvilke metoder som fungerte best for barna vi trente, sier han og forteller hvordan det å tenke montessori på fotballbanen ga ham flere verktøy til å prøve ideer i praksis. Hva er for eksempel hensikten med at alle som er født i samme år skal spille sammen, spør han og viser et bilde av lag med tenåringsgutter. De er alle like gamle, men det er åpenbart at de ikke stiller med like forutsetninger på banen av den grunn. Et par av gutta er spinkle og barnlige i kroppen. Like ved står bredskuldrede gutter som er minst ett hode høyere og dobbelt så brede.
Store forskjeller i psykisk og fysisk utvikling gjelder ikke bare i ungdomsårene når alt vokser i rykk og napp, men varer mye lengre enn vi tror, fortsetter Jongkind.
– Man ser en signifikant forskjell på barn i et årskull som er født i januar eller desember helt fram til 25-årsalderen. Det viser tydelig at inndeling etter årskull ikke er en god idé, og ikke gir barna like muligheter. Det blir de største og eldste barna som får mest spilletid. Hvis man ser på de beste spillerne i Europa i UEFA U17-U21, viser statistikken at de fleste er født tidlig på året.
Fokus på barnet
I tillegg til den kunstige inndelingen i årskull, så han at kulturen rundt fotballtreninger lar de voksne ta mest plass, enten de er trenere eller foreldre på sidelinja. Og paradoksalt nok; at et sterkt fokus på å vinne kamper kan føre til manglende utvikling og tapte talenter.
– På mange måter er fotball i dag lagt opp som en tradisjonell skole: ungene deles inn etter hvilket år de er født, og treneren er sjefen som står foran og bestemmer. Alt handler om de voksne og hva de vil. Det er trenere som vil vinne kamper for å få anerkjennelse, og foreldre som overfører sine egne ambisjoner på barna, sier Jongkind.
– Det vi er opptatt av er utvikling, å støtte barna der de er og å tenke langsiktig. Da kan ikke alt handle om å vinne neste kamp. I stedet er den neste kampen en anledning for barna til å lære og utvikle seg, forklarer han. Det er det som skal være førende.
I sin tid i Ajax så han at å bruke montessoripedagogikk som utgangspunkt ga resultater, men det var likevel vanskelig å få gjennom store og strukturelle endringer. Løsningen ble å skape noe helt nytt.
– Vi bestemte oss for å dedikere oss fullt og helt til montessoripedagogikken.
Internasjonal bevegelse
Dermed startet de sin egen bedrift, Montessori Football. I samarbeid med AMI tilbyr de nå kurs og workshops til montessoripedagoger som ønsker å bruke fotball som en integrert del av skolen eller barnehagen. Så langt har det blant annet blitt holdt kurs i Sør-Afrika, Spania, Storbritannia, Australia og ikke minst Kina – der opprettelsen av montessoriskoler og -barnehager er i en voldsom vekst.
Der har Montessori Football startet et pilotprosjekt med en fotballbarnehage for barn mellom tre og seks år. Og det handler om langt mer enn å sparke en ball – det er for eksempel mye finmotorikk involvert når barna pumper opp ballen selv og tar på seg fotballstrømper. Eller trener opp koordinasjonen mellom øye og hånd, og øye og fot. Som et lag øver barna også på samarbeid og problemløsning. Et tilrettelagt miljø betyr selvfølgelig også at banen faktisk er tilpasset barna.
– I fotballen er det en utfordring at barna er ganske små når de begynner å spille på stor bane. Målet som målvakten får i oppdrag å beskytte er altfor stort, og lagkameratene kan være så langt unna at de har problemer med å se hverandre, sier Jongkind. Noen barn ser knapt ballen i løpet av kampen. På lerretet vises en video av utslitte voksne som blir utsatt for det samme misforholdet på fotballbanen. Om de hadde det gøy? Absolutt ikke! (Nysgjerrig? Du kan se videoen på Youtube her: Sussex County FA :«Let’s see how the adults like it».)
Som en av verdens aller mest populære idretter, er fotball også en god anledning til å nå barn med ulike forutsetninger og bakgrunner gjennom en gjensidig interesse. I flere land brukes ulike lekbaserte programmer for å styrke barns selvtillit, tilknytning til skolen og dermed framtidsutsikter.
– Barn trenger å bevege seg, og de trenger fysisk aktivitet. Vi jobber med å utvikle evner, og det er mange ferdigheter de kan lære med fotball, som er like relevante utenfor banen.
Tekst: Eirin Eikås, Foto: Montessori Football. Teksten sto først på trykk i Montessori nr. 3 2019.